Lite om Manne

Publicerat 2013-05-11 16:29:13 | i kategori Allmänt

Hej! Alltså Manne han går såååå jävla bra just nu, herregud, har verkligen fått tag på den snällaste och lugnaste unghästen någonsin alltså! Häromdagen så red jag han först i paddocken vilket gick super, man kan skritta fram han på långa tyglar och nu behöver jag heller inte longera honom innan jag sitter upp och han bara tar allt som det kommer och gör det galant, han får mer och mer balans i galoppen för varje dag som går.. efter jag ridit i paddocken så red jag ut (och mamma följde med och ledde Amiga) så skulle jag trava fram och tillbaka bara på en liten stig typ som går mellan två av sommarhagarna.. vi både travade och galopperade uppåt och när vi skulle vända tillbaka igen så trodde jag han skulle bli lite extra pigg eftersom Amiga stod kvar vid början av stigen och betade, men han bara galopperade på och om jag tyckte det gick liite fort så bara tog jag lite i tygeln och sa bara hoo så saktade han ner lite och galopperade på som ingenting, bärig i galoppen och sänker nacken och huvudet.
Helt underbar galopp har han dessutom! Har provat sitta ner litegrann i den bara för att känna, känns som en soffa och kommer antagligen bli ännu bättre efter hand!
Här har vi en sjukt nöjd Manne efter galoppen :)
 
I onsdags så var Manne även ute i skogen för första gången någonsin.. han har bara promenerat som handhäst typ 2 gånger innan när han var ca 2 år gammal. Alltså jag var helt chockad hela rundan, han bara lunkade på som han aldrig gjort något annat! Han kollade verkligen inte på någonting och på vissa grejer som Amiga fjantade sig för så bara traskade han på! Han tyckte verkligen det var ASKUL att galoppera i skogen, och hade mycket bättre framåtbjudning än på ridbanan vilket är jättebra, för idag när jag red på ridbanan så märktes det att det har gett lite resultat av att rida lite ute! När jag och mamma sedan skrittade hem från skogen så måste man korsa en väg där det ligger massa hus, typ alla husen har massa odrägliga hundar som alltid står och skäller på de stackars hästarna och deras ägare säger aldrig till dem, vilket dem inte gjorde denna gången heller, medans vi står och väntar på att kunna rida över eftersom det kommer en bil så skäller hundarna något så sjukt mycket och hoppar mot grinden och Amiga tyckte det var döläskigt, och jag var jättenervös som satt på Manne som är 3år gammal och var ute i skogen för första gången, men han brydde sig inte ett enda dugg! Han var så jädra duktig!! :D Sjukt stolt var jag!
 
Idag fick han först trava och galoppera ute på stigen och sedan rida lite på banan! Han var riktigt fin i galoppen idag och välbalanserad! Kändes super! :) Om någon vecka tänkte jag faktist prova hoppa några enstaka små hinder med honom innan han ska släppas på bete! Tror han kommer fixa det galant, det hade blitt ett bra avslut innan semestern!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0